Co jest lepsze na odchudzanie dieta czy ćwiczenia?

Zadajesz sobie takie pytanie, czy lepiej zmienić swoje preferencje żywieniowe czy może postarać się o dodatkową aktywność fizyczną, jedno jak i drugie wymaga zmian w harmonogramie dnia. Jeśli masz ten problem i nie wiesz co wybrać, przeczytaj poniższy wpis, omówię tutaj konkretnie na liczbach jak wygląda odchudzanie, posłużę się przykładem typowej kobiety, jaką możesz spotkać na ulicy lub sama nią jesteś.rodzina

Nasza bohaterka ma na imię Agata, ma 35 lat, jest zamężna, posiada dwójkę dzieci, pracuje zawodowo.

Kobieta ma 70kg ale chciałaby ważyć 10kg mniej czyli 60kg, ponieważ tyle ważyła gdy miała 25 lat i czuła się wtedy fantastycznie, a że zbliżają się wakacje i wymarzony wyjazd postanowiła wreszcie popracować na sobą.

Agata, ma do zrzucenia 10kg, niechanego tłuszczyku, ma do wyboru 2 rozwiązania:

  1. Zwiększyć aktywność fizyczną bez zmiany diety.
  2. Przejść na dietę bez zwiększania aktywności fizycznej.

Kobieta nie jest jakoś specjalnie wysportowaną osobą ale ruch nie jest jej obcy, oprócz tego dobrze czuje się w kuchni i lubi gotować.

Agata potrzebuje na co dzień 2000kcal aby normalnie funkcjonować, przy tej podaży waga się nie zmienia ani nie rośnie, ani nie maleje, jest po prostu stała. Wartość energetyczna uwzględnia zapotrzebowanie na utrzymanie prawidłowej pracy organizmu jak i wysiłku, który wykonuje przez cały dzień, czyli 2 tys. kcal pozwala na pokrycie całego zapotrzebowania. Pominięty celowo został tutaj fakt zmiany tkanki mięśniowej i jej odpowiedniego odżywienia, utraty wody itp. na poszczególnych etapach odchudzania aby lepiej przedstawić problem.kalkulator

Bohaterka, dowiedziała się bardzo ważnej rzeczy, że
1g tłuszczu = ok. 9 kcal
1000g = 1kg
1kg tłuszczu = ok. 9 000kcal

Kobieta uzbrojona w nową wiedzę postawia sobie przekalkulować co lepiej wychodzi: ćwiczenia czy dieta.

Na początek postanowiła przeliczyć ile spali przez zwiększenie aktywności fizycznej, wzięła pod uwagę: szybkie spacery, ćwiczenia na siłowni oraz zajęcia z aerobiku najczęściej wybierane formy aktywności przez osoby starające się odchudzić.

Agata zaczyna liczyć, chce zrzucić 10kg tłuszczyku jak już wiesz 1kg tłuszczu = 9 000kcal,
Czyli 10kg x 9 000kcal/kg = 90 000kcal. Aby zrzucić 10kg tłuszczu musi spalić 90tyś kcal, sporo ale wykonywalne. Na każde z ćwiczeń może przeznaczyć codziennie 30 – 60 min, bez zaniedbywania obowiązków.

Na początek poszedł spspaceracer, ponieważ najłatwiej się zabrać do niego, ½ godziny szybkiego spaceru to 150kcal a więc aby obliczyć ile potrzeba jej czasu na spalenie 90 000kcal należy 90 000kcal podzielić przez 150kcal co daje 600 dni!

Tak dobrze widzisz aby Agata spaliła 10kg zbędnego tłuszczu przez sam spacer potrzebuje na to aż 600 dni spaceru po 30min, to jest 20 miesięcy codziennego spaceru dzień w dzień, nie ważne czy pada śnieg, leje czy świeci słońce.

Podwajając czas jaki Agata chce przeznaczyć na ćwiczenia, spalenie zbędnej tkanki zajmie jej 10miesięcy, dalej jest to ogrom czasu. Szczególnie jak ktoś chce schudnąć na wakacje a obudzi się z taką myślą w marcu, po 10 miesiącach będzie już dawno po wakacjach.

Agata nie poddaje hantlesię i do kolejnych obliczeń wzięła ćwiczenia na siłowni, co prawda ma kilka km do siłowni ale pomyślała, że warto spróbować i liczy, 30min ćwiczeń na siłowni to 200kcal czyli
90 000kcal / 200kcal/dzień = 450 dni to jest 15 miesięcy w dalszym ciągu to sporo czasu, jak by ćwiczyła 1h na siłowni wtedy spaliłaby tłuszcz w 225 dni czyli 7,5 miesiąca.

Oprócz, ćwiczeń na siłowni, Agata może jeszcze skorzystać z zajęć fitness – aerobiku, pół godziny takich zajęć to 275kcal, a godzina 550kcal, chodząc na zajęcia, które trwają 30 min, spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej zajęłoby Agacie ponad 327 dni, to jest prawie 11 miesięcy. Jeśli Agata postanowiłaby ćwiczyć przez 1h aerobic to tłuszczyk spaliłaby w ciągu 164 dniach, to jest prawie pięć i pół miesiąca.

Ćwiczenia na siłowni czy zajęcia z aerobiku mają ten problem aby zrzuć tłuszcz w obliczonym przedziale czasowym, kobieta musiałaby w dzień w dzień odwiedzać na siłownię czy zajęcia, problemem jest to, że siłownie są czynne zazwyczaj od poniedziałku co soboty do wydłuża proces odchudzania.

Kolejną przeszkodą jest to, że przy codziennym intensywnym wysiłku pojawia się problem regeneracji, ciągłe i intensywne ćwiczenia mogą doprowadzić do przemęczenia i spadku wydolności czyli przetrenowania. Najczęściej ludzie odwiedzają siłownie w poniedziałki, środy, piątki, resztę czasu przeznaczają na życie prywatne i regenerację.

kuchnia-akcesoriaAgata niezadowolona z tak długiego czasu odchudzania i kwestii regeneracji postanowiła zainteresować się ile czasu zajęłoby, spalenie tkanki tłuszczowej przez odpowiednią dietę, w tym celu udała się do dietetyka gdzie otrzymała dietę na 1400kcal tak by proces odchudzania przebiegał sprawnie ale nie za szybko aby uniknąć efektu jojo.

Dieta nie wymaga jakiś specjalnych czarów w kuchni, wszystko jest oparte na produktach, które jadła do tej pory bez poszukiwania egzotycznych drogich produktów czy spędzania większej ilości czasu w kuchni niż do tej pory. Agata, chodzi na wizyty kontrolne gdzie sprawdzany jest przebieg odchudzania, dzięki czemu jest lepiej dyscyplinowana.

Agata postanowiła podliczyć w jaki czasie spali niechane kilogramy, czyli 90 000kcal / 600kcal/dzień = 150dni czyli całkiem całkiem, do swojej wymarzonej figury dojdzie zaledwie 3 miesiące. Po warunkiem, że będzie ściśle przestrzegała diety.

Podane wartości, są obliczone stricte jak z laboratorium, chodź w rzeczywistości różnie to bywa, możesz spalić więcej lub mniej podczas jednej sesji treningowej, możesz zjeść więcej lub mniej niż powinnaś na diecie ale chodziło mi o ukazanie jak wygląda proces odchudzania przy diecie i aktywności fizycznej.

Podsumowując… Artykuł jest dedykowany osobom, które myślą, że jak pójdą kilka razy na siłownie czy zajęcia z fitnessu to spalą zbędne kilogramy, Nie myśl, że jak raz czy dwa razy się porządnie spociłaś to nie wiadomo ile spaliłaś tłuszczu, niestety prawda jest inna.

Ćwiczenia bez odpowiedniej diety nie przynoszą wyznaczonego celu ponadto pojawia się inna przeszkoda, ćwiczenia wzmagają apetyt, dlatego to co spaliłaś łatwo można uzupełnić przez 1 czy 2 dodatkowe kromki chleba.

kobieta-plazaChcąc zrzucić zbędne kilogramy najpierw zacznij od dobrej diety, potem dopiero od ćwiczeń, znam przypadki kiedy to mężczyźni ćwiczą na czczo z rana aby szybciej spalić tłuszcz, po czym uzupełniają ten tłuszcz który spalili przez schabowego z frytkami, parówki z serem czy jajka z bekonem, po 3 miesiącach ciężkich ćwiczeń, wylewania siódmych potów na siłowni w dalszym ciągu stają w miejscu a mogliby już zrzucić zbędne kg.

Najlepiej aby dietę połączyć z odpowiednimi ćwiczeniami, wtedy szybciej schudniesz i będziesz lepiej wyglądać, ciało stanie się jędrniejsze i silniejsze.

W przypadku osób z otyłością na początku należy trochę zredukować tkankę tłuszczową (tą wartość należy rozpatrywać indywidualnie) a dopiero potem włączyć aktywność fizyczną. W przypadku gdy osoba z otyłością zacznie od razu intensywnie ćwiczyć, kontuzja jest gwarantowana, co jeszcze bardziej pogłębi problem ze względu na czasowe wyłączenie z ruchu.

Pamiętaj, odpowiednia dieta połączona z ćwiczeniami stanowi klucz do sukcesu, jedno jak i drugie prowadzi do celu ale połączenie tych dwóch składników gwarantuje prawdziwy sukces.